The customer is always right! This golden gospel is very dear to marketers and is often quoted, used and even abused. The natural corollary to this statement is – if the customer is always right – then – we should listen to the customer and give her what she wants (as she is right and…
Oh I love the Nordic countries
My fascination for the Nordic countries comes from long ago, when I was a child and read some books where the main character lived in one Nordic country. Therefore, coming from Porto University to lecture at Hanken for a week as a Visiting Professor seemed like a wonderful program, despite it implying going from 23…
Microgrids, Blockchain, and my rooftop
Suddenly my rooftop on my house in Sundom/Vaasa where I live can reduce my living costs, and even be a source of income. There is much happening right now, within the energy sector. The traditional one-way electricity flow from Utilities (power plants) via transmission and distribution companies to end users is in transition due to…
No man is an island
When you come from abroad, it takes some time to find where you belong. For me abroad meant coming from a different country and from a corporate world to join academia in Helsinki. In January 2016, I left my position as a Sales Manager in St. Petersburg and headed to Helsinki to join a research…
Plan ahead – but not too much
A couple of months ago I attended a doctoral defence here at NHH, by Hallgeir Sjåstad, a researcher with a background in psychology. In his thesis he studied pragmatic prospection, which basically refers to how we try to produce the most positive outcomes for ourselves in our future lives. These outcomes might be in the…
Jokaisella työntekijällä on oma tarinansa
Markkinoinnin tutkijana saa erityisen mahdollisuuden tutustua yrityksiin. Jokainen yritys on kulttuuriltaan erilainen, minkä voi varmasti jokainen työpaikkaa vaihtanut allekirjoittaa. Ulkopuolisena näkee kuitenkin yrityksen eri valossa kuin työntekijänä. Työntekijän vaikutelma yrityksestä muuttuu ajan saatossa, kun taas haastattelijana toimiva tutkija saa käsityksen yrityksen identiteetistä vain tietyssä hetkessä. Haastattelija ei voi täysin ymmärtää työntekijöiden kokemia ylä- ja alamäkiä,…
Mitä juhlistamme, kun yritys täyttää vuosia?
Juhlistammeko ”vain” sitä, että olemme olleet markkinoilla tietyt vuodet, vai voisimmeko juhlistaa jotakin sellaista, joka on ollut yrityksen menestyksen kulmakiviä ajan saatossa, ns. heritage-lupausta? Olemmeko esimerkiksi aina panostaneet luovuuteen? Onko yrityksellä heritage-lupausta, jonka ympärille juhlallisuudet voisi järjestää? History marketing antaa monia hyviä neuvoja siihen, kuinka yritys voi viettää vuosipäivää tai juhlavuotta siten, että niin henkilöstö…
Identiteetin monimuotoisuus
Näin kesälomapuutarhurina ihmettelee, mikä meni pieleen, kun jotkut kesäkukat ovat näin toispuolisia, että jopa yli puolet terälehdistä puuttuu. Pitäisikö lannoittaa ja kastella enemmän, vaiko päinvastoin, jotta kaikki terälehdet kehittyisivät ja olisivat yhtä elinvoimaisia? Monissa yrityksissä tilanne on samansuuntainen, joskin päinvastainen. Yritysbrändikirjallisuudesta saa helposti sen käsityksen, että yrityksen identiteetin pitäisi olla jotakin keskeistä, tunnusomaista ja kestävää, joka…
What makes you move?
Nature and geography have different effects on society here in Norway than in Finland. In Finland they act more like a canvas, a backdrop, in front of which we go by our daily lives. Don’t get me wrong, I think we’ve got plenty of beautiful nature back in Finland, but I’ve come to realize that…
A doctoral student at large
Working in academia is quite unlike anything I’ve done before. In between all the deadlines and usual work pressures, researchers – even doctoral students – enjoy an impressive amount of freedom. By freedom I mean the absence of the old ’nine-to-five’ mentality, of being tethered to the office, the cubicle. When the need to produce…